برگزاری دوره آموزشی رله و حفاظت در بخش انتقال با استفاده از “دستگاه شبیه‌ساز رله و حفاظت”

برگزاری دوره آموزشی رله و حفاظت در بخش انتقال با استفاده از “دستگاه شبیه‌ساز رله و حفاظت”

دوره آموزشی رله و حفاظت در بخش انتقال با استفاده از “دستگاه شبیه‌ساز رله و حفاظت” برای کارشناسان و اپراتورهای برق منطقه‌ای سمنان برگزار گردید.

برای اولین بار در صنعت برق کشور، دوره آموزشی رله و حفاظت در بخش انتقال با استفاده از “دستگا شبیه‌ساز رله و حفاظت” ، برای کارشناسان و اپراتورهای برق منطقه‌ای سمنان برگزار گردید.

این دوره آموزشی از تاریخ 19/07/96 به مدت 30 ساعت و طی چهار روز در قالب کد 3344 از نظام جامع آموزش مصوب وزرات نیرو توسط شرکت ابتکار الکتریک قومس مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان و با همکاری مجتمع آموزشی مازندران برای اولین بار با استفاده از دستگاه شبیه‌ساز آموزشی و بصورت کاربردی (نرم‌افزاری و سخت افزاری) برگزار گردید.

در ابتدای این دوره آموزشی که در محل مرکز رشد واحدهای فناور سمنان برگزار گردید، مهندس معدنی مدیرعامل شرکت ابتکار الکتریک قومس ضمن خوشامدگویی به حاضرین و شرکت کنندگان در این دوره، به اهمیت آشنایی اپراتورها با تجهیزات پست‌های برق و همچنین رله‌های حفاظتی و نقش اساسی دوره‌های آموزشی در افزایش ایمنی پرسنل و تجهیزات و همچنین کاهش حوادث شبکه اشاره نمودند و افزودند: این شبیه‌ساز آموزشی پس از معرفی در شرکت توانیر مورد تایید کارشناسان و متخصصین معاونت هماهنگی انتقال قرار گرفته است تا برای برگزاری دوره های آموزشی تخصصی-مهارتی برای اپراتورهای بخش انتقال در سطح کشور مورد استفاده قرار گیرد.

سپس مدرس دوره ضمن معرفی طرح‌های مختلف حفاظتی در پست‌های فوق توزیع و انتقال، به تشریح ساختمان داخلی رله‌ها و تجهیزات اندازه گیری پرداختند. در ادامه پس از آموزش نحوه وارد نمودن تنظیم (ستینگ) رله‌های دیجیتال شامل رله اضافه جریان/خطای زمین ، رله دیستانس و رله دیفرانسیل نحوه انجام آزمایشات مختلف مطابق دستورکار، بصورت سخت افزاری و نرم‌افزاری تدریس شد.
همچنین با استفاده از این شبیه‌ساز انواع روش‌های تست رله‌های دیجیتال مطابق با تست شیت های اجرایی و تحلیل منحنی عملکرد رله‌ها به شرکت کنندگان در این دوره آموزش داده شد.

????لازم به ذکر است دستگاه شبیه‌ساز آموزشی رله و حفاظت با استفاده از تجربه متخصصین رله و حفاظت در صنعت برق و بخش خصوصی و کارشناسان برق منطقه ای سمنان طراحی و ساخته شده است که قابلیت برگزاری دوره های آموزشی رله و حفاظت بصورت کاربردی و با صرفه جویی در هزینه و انرژی را دارد.
از دیگر مزایای این دستگاه می توان به: شبیه‌سازی عملکرد رله‌های دیجیتال، طراحی دستگاه و دستورکار آزمایش‌ها بر اساس موارد کاربردی، پرتابل، سبک و آماده سازی آسان و همچنین ایمن بودن در مقابل برق گرفتگی اشاره کرد.

2020-04-14T17:41:57+00:00